پرسلن ونیر
نوشته شده توسط : javaneh

موارد کاربرد پرسلن ونیر (لمینیت سرامیکی)

همانگونه که اشاره کردیم، لمینیت سرامیکی دارای مزایای بسیار زیادی است و سبب شده تا برای جامعه هدف خود مناسب باشد. کامپوزیت ونیر رشت لمینیت‌های سرامیکی عموماً برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شوند.

این روش می‌توانند به سادگی عیوب مختلف دندان‌ها را پوشش دهند و لبخندی زیبا را به افراد بدهند. از طرفی رنگ این لمینیت‌ها عموماً طبیعی بوده و در برابر تغییر رنگ و آسیب‌های مختلف مقاومت بالایی دارند و به همین جهت گزینه‌ای مناسب برای زیبایی هستند.

مازاد بر این لمینیت‌ها می‌توانند دندان‌هایی که کج شده یا زاویه‌شان تغییر کرده باشد را هم اصلاح نماید. در این حالت دندانپزشک با ساخت یک لمینیت متناسب با زاویه اصلی می‌تواند این موضوع را بر طرف نماید. رفع مشکل ساییدگی دندان، بدرنگی دندان، پریدگی لبه، آسیب دیدگی و… از دیگر مواردی است که می‌توان به وسیله لمینیت آن را بر طرف کرد.

در این حالت دندان پزشک مشکل دندان شما را بررسی کرده و بر اساس شکل ساختاری دندان‌های شما، لمینیت ویژه برای آن‌ها آماده می‌کند. با قرار دادن این لمینیت، شکل ساختاری دندان‌ها مرتب می‌شود. این موضوع سبب شده تا میزان تقاضای زیادی برای لمینیت سرامیکی بوجود بیاید.

رفع مشکل ظاهری دندان‌های کوتاه از مهم‌ترین مواردی است که به وسیله لمینیت سرامیکی بر طرف می‌شود. لمینیت‌ها می‌توانند اندازه‌های طبیعی را به دندان‌ها بدهند و ساختار دندان‌هایی که کوتاه‌تر یا نامناسب هستند را اصلاح نمایند.

این فاکتور کمک می‌کند تا عدم توازن اندازه در بین دندان‌های شما از بین برود.

 

 

انواع لمینت سرامیکی

با توجه به استفاده ای که از دندانتان دارید و سلیقه شخصی توصیه می‌کنیم لمینتی را انتخاب کنید که زیبایی، مقاومت و درخشندگی مد نظرتان را داشته باشد. در ادامه برای کمک به تصمیم‌گیری شما به تحلیل و بررسی انواع لمینت سرامیکی می‌پردازیم.

لمینت سرامیکی سیستم ایی ماکس

لمینت سیستم ایی ماکس با استفاده از لیتیوم دی سیلیکات ساخته می‌شود. برای انجام این نوع لمینت، دندانپزشک ابتدا یک قالب مومی از دندان‌های بیمار می‌گیرد؛ سپس لیتیوم دی سیلیکات مذاب را در لابراتوار درون قالب ریخته و منتظر می‌ماند تا سرد شود. پس ‌از آماده شدن لمینت، دندانپزشک در مطب آن را روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد.

بازتاب نور، شفافیت و زیبایی لمینت ایی ماکس از لمینت کاد کام یا زیرکونیا بسیار بهتر است اما به همان نسبت نیز مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد.

لمینت‌های سرامیکی سیستم زیرکونیا

برای انجام این نوع لمینت ابتدا دندانپزشک از دندان‌های بیمار یک قالب گچی گرفته و به لابراتوار ارسال می‌کند. در لابراتوار خمیر سرامیک به‌ همراه اکسید زیرکونیوم در درون کوره و به‌ صورت لایه‌لایه در قالب گچی ساخته‌ شده توسط دندان‌پزشک ریخته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های لمینت سیستم زیرکونیا، مقاومت زیاد آن در برابر تغییرات دما و ضربه است. از ایرادات لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا نیز می‌توان به شفافیت کمتر آن نسبت ‌به دیگر انواع اشاره کرد.

لمینت‌های سرامیکی سیستم کاد کام

برای ساخت لمینت سیستم کاد کام، دندانپزشک ابتدا از دندان‌های بیمار یک اسکن کامل گرفته و آن را به کامپیوتر ارسال می‌کند. در مراحل بعدی لمینت سیستم کاد کام به‌صورت مجازی طراحی‌شده و طرح موردنظر به دستگاه مخصوص انتقال می‌یابد. طرح موردنظر بر روی بلوک کوچک سرامیکی تک‌رنگ انجام‌ شده و به‌تدریج و با دقت و ظرافت کافی تراش می‌خورد.

از مهم‌ترین مزیت‌های لمینت سیستم کاد کام می‌توان به این ‌مورد اشاره کرد که این نوع لمینت در مدت کوتاهی آماده می‌شود. اما به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل بلوک سرامیکی تک‌رنگ آن روکشی که با سیستم کات کامل تهیه می‌شود جلوه طبیعی دندان را مانند دیگر روش‌های لمینت ندارد.

لمینت‌های سرامیکی سیستم لومینیرز

لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز از پرطرفدارترین انواع لمینت بوده و بسیار به دندان‌های طبیعی شبیه است. همچنین این نوع لمینت به دلیل مقاومت زیاد و نازک بودن آن توسط دندان‌پزشکان زیادی مورد استقبال قرار گرفته‌است.

بدلیل ظرافت بالای این نوع لمینت، دیگر نیازی به تراش دادن دندان‌ها نیست و می‌توان آن را پس‌ از آماده شدن به همان صورت روی دندان‌های فرد قرار داد. ساخت این نوع لمینت های سرامیکی منحصراً متعلق به یک شرکت آمریکایی است. به‌همین دلیل هزینه ساخت این نوع لمینت با توجه به این‌که دندانپزشک قالب دندان را به شرکت موردنظر ارسال می‌کند، بسیار زیاد است.

لمینت‌های سرامیکی سیستم بریلیانس

این نوع لمینت نیز متعلق به یک شرکت آمریکایی است. به‌ همین دلیل هزینه آماده‌سازی آن بسیار زیاد بوده و حدود بیست روز طول می‌کشد. بدلیل نازک بودن آن نیازی نیست که دندان تراش داده شود. این نوع لمینت بسیار شبیه ‌به دندان طبیعی بوده و از زیبایی و درخشندگی خاصی برخوردار است.

لمینت سرامیکی سیستم ای‌پی‌اس ونیر

این نوع لمینت سرامیکی، لمینت‌های از پیش آماده‌ای هستند که پیش‌از قرار گرفتن روی دندان‌های بیمار باید کمی تراش‌خورده و آماده شوند. به دلیل این‌که این لمینت ها از قبل آماده شده‌اند، در یک جلسه می‌توان روکش را روی دندان‌های بیمار قرارداد.

 

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

شفافیت و کیفیت لمینت سیستم ای‌پی‌اس ونیر نسبت ‌به دیگر لمینت ها پایین‌تر بوده و مطابقت آن با دندان اصلی و تراش آن نیز به تجربه و مهارت دندان‌پزشک بستگی دارد. 





:: بازدید از این مطلب : 475
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: